Przejdź do głównej treści

Jak zorganizować pogrzeb - krok po kroku

Śmierć bliskiej nam osoby jest często zdarzeniem niespodziewanym. Następujący po niej okres, ciężki z samej swej natury, związany jest z koniecznością wykonania szeregu czynności administracyjnych.

Organizacja pogrzebu

Formalności związane z pogrzebem - krok po kroku

Godne pożegnanie osoby, która była bliska naszemu sercu, wymaga sporego wysiłku. Pomimo trudnej dla nas sytuacji musimy zmobilizować się i dopełnić wielu formalności. Nasza instrukcja stara się przedstawić plan ich organizacji w kolejnych krokach. Część zadań w zakresie pochówku możemy jednak scedować na firmę, zajmującą się jego organizacją. Podmioty tego typu, takie jak polecany przez wiele osób Calvaria Zakład Pogrzebowy, mogą być dla nas istotnym wsparciem i pomocą. Warto wiedzieć jednak, jakie formalności spadną w tych dniach na nasze barki oraz - z drugiej strony - z jakich świadczeń możemy wówczas skorzystać.

Krok 1 - powiadomienie lekarza

Do zorganizowania pogrzebu będzie nam potrzebna karta zgonu. Aby ją uzyskać musimy zawiadomić lekarza, który leczył zmarłego w okresie, obejmującym 30 dni przed jego śmiercią. Jeżeli nie istnieje taka możliwość, należy wezwać karetkę.

Krok 2 - powiadomienie firmy pogrzebowej

Karta zgonu pozwoli nam na przejście do kolejnego etapu procedury - zawiadomienia profesjonalnej firmy pogrzebowej. Zajmie się on na tym etapie działań przewiezieniem zwłok do kostnicy. Warto pamiętać, że ciało może być przechowywane w domu maksymalnie przez:

  • 24 godziny, jeżeli zgon był wynikiem choroby zakaźnej,
  • 72 godziny - w pozostałych przypadkach.

Dokumenty, jakie musimy mieć w chwili, gdy zjawią się pracownicy zakładu pogrzebowego, to:

  • wspomniana wcześniej karta zgonu,
  • dowód osobisty osoby zmarłej,
  • dokument, potwierdzający zatrudnienie zmarłego lub ostatni odcinek jego emerytury lub renty,
  • NIP i legitymacja ZUS zmarłego (oraz małżonka).

Krok 3 - zawiadomienie odpowiedniego urzędu stanu cywilnego oraz zarządu cmentarza

W urzędzie stanu cywilnego należy przedstawić kartę zgonu oraz dowód osobisty zmarłego. Na tej podstawie urzędnicy wystawiają akt zgonu (warto wystąpić też od razu o 3 odpisy). Po jego otrzymaniu możemy zgłosić się do zarządcy cmentarza (w wielu wypadkach będzie to odpowiednia parafia), na którym planujemy pochować bliską nam osobę.

Organizacja pogrzebu

Krok 4 - ustalenie szczegółów ceremonii z zakładem pogrzebowym

Przyszedł czas, by ustalić szczegóły samego pogrzebu. Może on być zorganizowany zarówno w formie, przewidzianej przez religię, którą wyznawał zmarły, jak i jako uroczystość świecka. Należy również ustalić wszelkie szczegóły - od daty pogrzebu lub kremacji zwłok, przez wybór trumny i kwiatów, na organizacji konduktu pogrzebowego kończąc. Pracownicy firmy pogrzebowej mogą również pomóc w zakupie odpowiedniego ubrania dla zmarłego lub wykonaniu kosmetyki pośmiertnej.

Zasiłek pogrzebowy

Bardzo często pracownicy zakładu pogrzebowego pomagają również w uzyskaniu zasiłku pogrzebowego. Czym on jest i jak wygląda jego wypłata? Osobie, która pokryła koszty pogrzebu, ZUS wypłaca świadczenie, które ma zrekompensować poniesione wydatki. Przysługuje ono wówczas, gdy zmarły był ubezpieczony w ZUS, pobierał emeryturę, rentę (dotyczy to również członków rodziny wymienionych osób) lub zasiłek chorobowy albo macierzyński. Do formularza wniosku należy załączyć:

  • skrócony odpis zgonu,
  • rachunek, dokumentujący poniesione koszty (oryginał),
  • dokument, potwierdzający pokrewieństwo.

Wniosek o zasiłek należy złożyć do roku od momentu śmierci, w innym wypadku zostanie odrzucony.

 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.

Najpopularniejsze wpisy:

Najnowsze wpisy:

Najnowsze komentarze:

Bardzo wartościowy wpis! Konkretne informacje o wyposażeniu sal konferencyjnych, które są kluczowe przy organizacji wydarzeń. ...
Ostatnio przeprowadzałam się do Katowic do Wrocławia i skorzystałam z usług firmy MK Logistyka. Powiem ...
Artykuł prezentuje wiele modeli pomp ciepła, ale moim zdaniem pompy powietrzne wydają się najrozsądniejsze dla ...
Hania 3 miesięcy temu Czym jest alpinistyczne mycie okien?
Alpinistyczne mycie okien by się bardzo przydało w biurze w Krakowie, w którym pracuje! Może ...
Renata M. 3 miesięcy temu Rola księgowej
Jako była księgowa mogę powiedzieć, że rola ta to nie tylko liczby, ale też strategiczne ...